Korean cinema in the world
한국영화의 침투
FILMS OF SOCIAL CRITICISM
Beginning in the 1990s, the Korean film industry took a new step, presenting films that mix different genres as well as different sensibilities from “new-wavish stylization to blockbuster sensations and from art-house avant-gardism to commercial popularity” (Li 21). Especially in the wake of the 1997 Asian final crisis (or the IMF crisis), South Korean cinema began to thematize socio criticism through popular genres. Exemplary is the gangster and crime cinema, which has become a privileged form to comment on the reality of social injustice “through the lenses of urban crime and black humor” (Li 22). These films often touch upon the growing gap between the rich and the poor in Korean society.
1990년대부터 한국 영화계는 '신(新) 와비시 스타일화부터 블록버스터 감성, 아트하우스 전위주의부터 상업적 인기에 이르기까지 다양한 장르와 감성이 어우러진 영화를 선보이며 새로운 발걸음을 내디뎠다(Li 21). 특히 1997년 아시아 최종 위기(또는 IMF 위기)를 계기로 한국 영화는 대중적인 장르를 통해 사회 비판을 테마화하기 시작했다. '도시적 범죄와 흑색 유머의 렌즈를 통해'(리22) 사회적 불의의 실상을 언급하는 특권형태가 된 갱·범죄 영화가 모범적이다. 이 영화들은 종종 한국 사회에서 점점 커지는 빈부격차를 다룬다.
The Night Before the Strike – Changsankotmae - 1989
Kuro Arirang – Park Jong-won 1990
A Single Spark – Park Kwang-su - 1995
No Regret – Lee-Song Hee-il – 2005
Secret Sunshine – Lee Chang-dong - 2007
The Housemaid – Im Sang-soo – 2010
Rolling home with a Bull – Yim sun-rye – 2010
Silenced – Hwang dong-hyuk – 2011
Unbowed – Chung Ji-young - 2011
10 Minutes – Lee Yong-seung - 2013
Cart – Boo Ji-young – 2014
Whistleblower – Yim sun-rye – 2014
One on One - Kim ki-duk - 2014
Clown of a salesman – Jo Chi-un – 2015
Burning – Lee Chang-dong - 2018
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