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Korean cinema in the world: FILMS OF SOCIAL CRITICISM

by 모오오어 2020. 6. 16.
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Korean cinema in the world

한국영화의 침투

 

 

FILMS OF SOCIAL CRITICISM

 

Beginning in the 1990s, the Korean film industry took a new step, presenting films that mix different genres as well as different sensibilities from “new-wavish stylization to blockbuster sensations and from art-house avant-gardism to commercial popularity” (Li 21). Especially in the wake of the 1997 Asian final crisis (or the IMF crisis), South Korean cinema began to thematize socio criticism through popular genres. Exemplary is the gangster and crime cinema, which has become a privileged form to comment on the reality of social injustice “through the lenses of urban crime and black humor” (Li 22). These films often touch upon the growing gap between the rich and the poor in Korean society.

1990년대부터 한국 영화계는 '신(新) 와비시 스타일화부터 블록버스터 감성, 아트하우스 전위주의부터 상업적 인기에 이르기까지 다양한 장르와 감성이 어우러진 영화를 선보이며 새로운 발걸음을 내디뎠다(Li 21). 특히 1997년 아시아 최종 위기(또는 IMF 위기)를 계기로 한국 영화는 대중적인 장르를 통해 사회 비판을 테마화하기 시작했다. '도시적 범죄와 흑색 유머의 렌즈를 통해'(리22) 사회적 불의의 실상을 언급하는 특권형태가 된 갱·범죄 영화가 모범적이다. 이 영화들은 종종 한국 사회에서 점점 커지는 빈부격차를 다룬다.

 

The Night Before the Strike – Changsankotmae - 1989

Kuro Arirang – Park Jong-won 1990

A Single Spark – Park Kwang-su - 1995

 

 

No Regret – Lee-Song Hee-il – 2005

Secret Sunshine – Lee Chang-dong - 2007

The Housemaid – Im Sang-soo – 2010

 

Rolling home with a Bull – Yim sun-rye – 2010

Silenced – Hwang dong-hyuk – 2011

Unbowed – Chung Ji-young - 2011

10 Minutes – Lee Yong-seung - 2013

Cart – Boo Ji-young – 2014

Whistleblower – Yim sun-rye – 2014

One on One -  Kim ki-duk - 2014

Clown of a salesman – Jo Chi-un – 2015

Burning – Lee Chang-dong - 2018

 

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